Verenigingsfokreglement

In het verenigingsfokreglement van de Nederlandse Vereniging van Heidewachtelliefhebbers worden regels gesteld aan de fokkerij met heidewachtels, de commissie fokkerijzaken draagt zorg voor de controle op en de uitvoering van deze regels. Doelstelling van het verenigingsfokreglement is dat uitsluitend gefokt wordt met gezonde heidewachtels, die wat betreft exterieur, werkeigenschappen en karakter voldoende rastypisch zijn. Ook worden er in het verenigingsfokreglement regels gesteld die het welzijn van de honden waarmee gefokt wordt moeten beschermen.

De rasstandaard en het verenigingsfokreglement zijn hier te downloaden.

Enkele belangrijke punten uit het verenigingsfokreglement :

• Heidewachtels waarmee men wil fokken moeten voldoen aan de rasstandaard.
  • Heidewachtels waarmee men wil fokken moeten beoordeeld zijn op de voor het ras kenmerkende werkeigenschappen.
  • Heidewachtels met aangeboren afwijkingen of chronische ziektes worden uitgesloten voor de fokkerij.
  • Heidewachtels waarmee men wil fokken moeten vrij zijn van HD: de uitslag van het onderzoek moet HD-A of HD-B zijn.
  • Heidewachtels waarmee men wil fokken moeten vrij zijn van de erfelijke oogaandoeningen. Hiervoor is het noodzakelijk dat de hond een ECVO-oogonderzoek heeft ondergaan. Daarbij wordt onderzocht of de hond vrij is van een aantal oogafwijkingen zoals: cataract, distichiasis, retinadysplasie, PRA, ectropion en entropion.
    N.B.: Een heidewachtel met een ECVO-beoordeling membrana pupillaris persistens (MPP) iris mag uitsluitend  gebruikt worden in combinatie met een heidewachtel die vrij is van  MPP iris. Heidewachtels met de overige MPP-vormen mogen niet gebruikt worden in de fokkerij.
    De uitslag van het ECVO-oogonderzoek  mag niet ouder zijn dan een jaar ten tijde van de dekking.
  • Er zijn leeftijdsgrenzen vastgesteld, zodat er niet met te jonge of te oude honden gefokt zal worden, en ook is er een maximum gesteld aan het aantal nesten per teef en per reu, en de verwantschap van de combinatie.