Standaard Jachthonden Proef (SJP)

De jachthondenproeven zijn er om aan het einde van het trainingsseizoen een proef van bekwaamheid af te leggen ter beoordeling van een officiële keurmeester. Vrij vertaald doe je examen op de volgende onderdelen:

C-onderdelen:

• Los en aangelijnd volgen
  • Komen op bevel
  • Houden van de aangewezen plaats
  • Apport te land
  • Apport te water

Als je ieder onderdeel voldoende aflegt (minimaal een 6) dan heb je een C-diploma.

B-onderdelen:

• Verloren apport zoeken
  • Markeerapport
  • Apport over water

Als je behalve de C-onderdelen ook bovenstaande onderdelen voldoende aflegt heb je een B-diploma.

A-onderdelen:

• Dirigeerapport te land
  • Apport van verre loper over breed water ( sleepspoor )

Als je op deze dag bij de C- en B- onderdelen op alle proeven een voldoende hebt behaald en ook voor de twee bovenstaande proeven een voldoende hebt behaald, dan heb je een A-diploma. Wij adviseren iedereen om het Algemeen Reglement Jachthondenproeven te lezen wanneer u overweegt aan een wedstrijd of proef te gaan deelnemen. Het Algemeen Reglement Jachthondenproeven is te vinden op de ORWEJA-website door hier te klikken.

SJP georganiseerd door onze vereniging

Onze vereniging organiseert samen met de Bracco Italiano Club Nederland elk jaar,  op de tweede zaterdag van september een SJP op de Crobsche Waard nabij Haaften.