Gezondheid

De heidewachtel is in het algemeen een gezond ras, het is een allround jachthond waarmee nog volop wordt gewerkt. Gezondheid en functionaliteit zijn van het allergrootste belang. Dat neemt niet weg dat alle ziektes en afwijkingen die bij honden kunnen voorkomen incidenteel ook bij een heidewachtel kunnen voorkomen. In het verenigingsfokreglement zijn regels opgenomen omtrent gezondheid. Onderzoek naar heupdysplasie is verplicht, het is uitsluitend toegestaan te fokken met honden die volgens de FCI-normering HD-A of HD-B zijn. Gelukkig komt heupdysplasie bij de heidewachtel slechts incidenteel voor. Informatie over heupdysplasie vindt u hier. Onderzoek naar erfelijke oogafwijkingen is ook verplicht, het is uitsluitend toegestaan te fokken met ouderdieren met de ECVO-beoordeling voorlopig vrij van cataract, distichiasis, retinadysplasie, PRA, ectropion en entropion.Een ouderdier met een ECVO-beoordeling membrana pupillaris persistens (MPP) iris mag uitsluitend gebruikt worden in combinatie met een ouderdier die vrij is van MPP iris. Ouderdieren met de overige MPP-vormen mogen niet worden gebruikt. De beoordeling moet binnen 12 maanden voorafgaand aan de datum van de dekking hebben plaatsgevonden. Verder is in het verenigingsfokreglement geregeld dat met honden die lijden aan een ziekte of afwijking die volgens gangbare veterinaire normen als chronisch en/of erfelijk beschouwd wordt niet mag worden gefokt. Binnen de Nederlandse Vereniging van Heidewachtelliefhebbers mag dus alleen gefokt worden met gezonde honden. Met deze regelgeving proberen we te bereiken dat zoveel mogelijk van de geboren pups tot gezonde honden zullen opgroeien. Ook al geeft fokken met gezonde honden natuurlijk nog geen garantie dat uitsluitend gezonde pups geboren zullen worden. Om de gezondheid van onze heidewachtels zo goed mogelijk te kunnen bewaken en voor de toekomst te behouden is het essentieel dat ziekte of overlijden van heidewachtels geregistreerd worden in onze database. Daarom verzoek aan alle eigenaren om gezondheidsproblemen of overlijden van hun heidewachtel te melden, door het formulier melding ziekte of overlijden van heidewachtel in te vullen en te verzenden.